W dzisiejszych czasach jesteśmy otoczeni technologiami. Nie umiemy bez nich żyć. Dzisiaj priorytetem jest zrozumienie, w jaki sposób technologie wpływają na nasze życie, mogą nam ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków, poprawić komunikację oraz wprowadzić do naszej pracy automatyzację działań i tym samym podnieść jej efektywność oraz pomogą nam uatrakcyjnić naszą pracę.
Jednym z ważniejszych aspektów posiadania umiejętności poruszania się w świecie cyfrowym jest edukacja dzieci. Ważną rolę w edukacji odgrywają, oprócz szkół, rodzice i różne instytucje kultury, w tym Gminne Samorządowe Instytucje Kultury. Istotne jest, aby wszyscy zajmujący się edukacją posiadali odpowiednie kompetencje cyfrowe, by móc wesprzeć dzieci i młodzież w procesie rozwoju.
W dobie epidemii, edukacja dzieci i młodzieży zyskała nowy wymiar. Szkoły i uczelnie zaczęły prowadzić zajęcia online. Również komunikacja z rówieśnikami, a nawet korepetycje zostały przeniesione w przestrzeń cyfrową. Tak samo sytuacja ma się z zajęciami pozalekcyjnymi. Sytuacja ta przed realizatorami postawiła nowe wyzwania, jak uatrakcyjnić zajęcia, by prowadzone w formie zdalnej przyniosły pożądany efekt.
Wsparcie rodziców, nauczycieli i instytucji kultury w procesie edukacji cyfrowej młodego pokolenia jest nieocenione. Ważnym elementem tych działań jest świadomość dobrodziejstw, jakie niesie w różnych strefach życia: edukacja, kultura, komunikacja, rozrywka, ale i zagrożeń, ze strony świata cyfrowego. Dlatego należy poszerzać swoją wiedzę w obszarze bezpiecznego funkcjonowania w sieci nie tylko podczas zakupów w sklepach internetowych, ale przede wszystkim podczas korzystania z sieci przez dzieci i młodzież.
Zgodnie z definicją Zaleceń Rady Europejskiej 2018 „Kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Są to:
W obszarze kompetencji cyfrowych mieści się także:
Fundacja Wspierania Zrównoważonego Rozwoju od dawna prowadzi działania na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale również wśród osób dorosłych.
Flagowy projekt Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Sieć na kulturę ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników Gminnych Samorządowych Instytucji Kultury, aby zajęcia pozalekcyjne, oferowane w ramach działalności tych instytucji, były atrakcyjne i zróżnicowane pod względem tematycznym. Projekt nie ogranicza się wyłącznie do informatycznych kompetencji cyfrowych, ale również wspiera pracowników GSIK w poznawaniu i opracowywaniu zajęć w obszarze wszystkich aspektów związanych z cyfryzacją. Jednocześnie jest kładziony duży nacisk na przekazywanie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa korzystania z wszelkich mediów cyfrowych.
Dzięki Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju i prowadzonemu projektowi nasze dzieci i młodzież zyskują szansę na bezpieczny rozwój również w obszarze kompetencji cyfrowych.
Pamiętajmy, że technologie cyfrowe to nie tylko portale społecznościowe ale narzędzia m.in.: do pozyskiwania potrzebnej wiedzy, komunikacji czy też programowania oraz e-integracji.
Wraz z rozwojem technologii, która towarzyszy nam w życiu codziennym, umiejętności poruszania się w niej i korzystania z dobrodziejstw, które niesie jest kluczowa dla dalszego rozwoju społeczeństwa.
Cel rozwoju tych kompetencji przyświeca działaniom FWZR.
Dzięki Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju i wsparciu w podnoszeniu kompetencji cyfrowych osób prowadzących zajęcia w GSIK, nasze dzieci mają szansę na bezpieczny rozwój kompetencji cyfrowych, ponieważ technologie cyfrowe to nie tylko portale społecznościowe, ale i narzędzia m.in.: do pozyskiwania potrzebnej wiedzy, komunikacji czy też programowania oraz e-integracji.